Ny tråd till tank efter önskemål

Moderator: Filana

Ny tråd till tank efter önskemål

Postby Drusaaki » 2009 10 21 10:55:34

Börjar få mer och mer frågor ang feral, och många trådar här är gamla. Visserligen stämmer mycket fortfarande, men jag skriver lite att tänka på iaf.

Start:

30/30/30 30%dodge, 30k liv, 30k armor

stats:

Stamina, agility och armor.

Stamina = liv
Agility = avoidens, dodge + att de ger crit vilket är bra för savage defens (skölden vi får när vi crittar)
armor= tar mindre stryk mot melee mobs.

30/30/30 Låter mycket i början och man ska inte stirra sig blint på det, men stamina och dodge bör följas åt så gått det går, lite mer dodge i slutändan blir det. Har man tex 33% dodge och 25k liv ska man satsa på liv och är det vise versa satsa på agility.

Armor är svårt idag att komma upp i 30k, armor kommer från gears Itemlvl + från ringar trinket osv. Neck, ringar, trinket back bör vara med str, stamina, dodge och armor tex den ringen som droppar från draktaron keep är fin.

När man springer i heroic och har problem med rage har man ofta för mycket avoidens, ta då på er mer staminagear. I raid har man sällan problem med rage så då är det mer dodge igen, givetvis är stamina skitbra att stacka också.

Jag i björnform har ca 39% dodge och ca 35-37k liv 32,5% armor. Detta i vanligt tankgear som jag anv i raid, detta fungerar inte i heroic då jag får för lite rage, och är det bossar som kastar magi eller gör ofantligt med skada stundtals så byter jag lite trinkett osv så jag får mer stamina.

Att vara tank handlar mycket om att ha olika gear för olika situationer, så kasta inte en trinkett med mycket stamina för att ni har tex trinketten för emblems för man vet aldrig om den kommer att behövas.

Gems:

Agility och stamina efter behov, skit ofta i socket bonusen. Meta socket SKA vara 32 stamina och 2% armor.

Threat:

Jag har inte nämt något om threat, det kommer jag inte göra heller för det är upp till dps:arna att hantera det, så länge ni kör heroic tänk mer på försvar än threat. När ni kommer upp gearmässigt så att ni får lite rage, byt ut ett par delar till ert dps gear så genererar ni mer threat och får mer rage. Att hålla er i liv bör inte vara något problem om ni tar så lite stryk så ni inte får rage.

Går ni tex med rosett så levererar han mycket skada och ni kommer aldrig att kunna leva upp till den threaten i befintligt gear + att healerna ska kunna hålla er vid liv, utan han får anpassa sig. Så haka inte upp er för mycket på det.
Drusaaki

Postby Elderam » 2009 10 21 12:05:54

Generellt för threat är väl att DPS alltid kommer kunna kliva över.

Det enda threat som en tank alltid måste hålla sig över är healerns och därför är det viktigast att hitta sätt att snabbt bygga threat i början av fighten, efter bara 5 sekunder ska healern inte kunna hinna ikapp, speciellt om ni har lite liv och behöver tidiga heals.

Är det ett problem kan ni också fylla upp med HP pottar och ta dem först eller använda tidiga cooldowns för att hinna bygga mer threat.

Det kommer inte vara att problem senare då ni kommer tåla ett par smällar innan healern måste dra igång.

Detta är dock inte specifikt för Druid tanks utan alla tanks.
Elderam
Guild Leader

Postby Drusaaki » 2009 10 21 12:46:21

Stämmer som eldrema säger, healerna får inte ta aggrot. Detta är lätt att fixa om det är en grupp som är melee man ska ta, en swipe så får inte helaern aggro om man inte missar.

Svåra är att om det är 1 caster och tex 2 melee, FF på caster eller charga den och kör en mangle. 2 caster som står på härligt avstånd, charga en av dem slå en mangle, gå mot den andra FF eller taunt om han står en bit bort och ni loosat aggro redan. Alt FF en, charge den andra.

Det gäller och veta vad de olika mobsen gör, vet man inte det får alltid healern mycket stryk, nu tål healers endel av en caster så det är sällan problem. Detta lär ni er med lite rutin.

Kan tillägga en sak till min första post.

Dodge är inte samma som avoidens, avoidens inkluderar även miss, alla mob har chans att missa dig, på samma sätt som du kan missa dem. har man defens rating på gearen så är det lite dodge och lite miss, så defens rating är inte helt onödigt. Avoidens kan ni inte se någonstans i blizzards standard ui uten man får kolla med hjälp av addon eller rawr. Eller som jag skiter i det :)

DR, dimishing return ser ni detta på ställen gällande avoidens/dodge är det att agility blir svagare och svagare, dvs man behöver mer agility för varje % dodge ju högre upp man kommer, defens rating påverkas inte av detta utan bara agility, så det finns en brytpunk när defens rating är bättre än agility, men den kommer ni troligtvis aldrig upp till då blizzard gjorde agility sämre och att druider har sämre dodge idag än vad man hade i början av lich king.

Denna DR ska man inte förknippa med DR i pvp då den i pvp gäller CC dvs kastar man en cyclone på en annan spelare håller den i 6 sec, nästa ggn på ssamma spelare 3 sec, och nästa 1,5 sec. Sedan måste man vänta ca 20 sec innan man kan kasta cyclone på den spelaren igen.
Drusaaki

Return to Druid