Nu ska jag försöka bygga ihop en liten guide över en DK här,
och då jag själv kör Blood / Unholy, så är det dessa jag kommer bygga guiden omkring.
Jag kommer gå igenom allmän information om de 2 talent-träden,
gå igenom skills, rotationer och även gems & enchants.
Guiden kommer skifta rätt bra på engelska / svenska,
och detta är på grund utav att vissa ord helt enkelt inte ser bra ut på svenska.
Allmänt
DK's har en väldigt bra DPS potential, oavsett specc.
Alla tre träden har kapaciteten att producera konkurrenskraftig DPS.
DK's som kör DPS är i hög grad beroende av runor, global cooldown, runic power och sjukdomar.
Större delen av skadan som en DK gör kommer från förmågor/skills, inte vita slag.
Mycket av DK'ns skada kommer ifrån ett antal sjukdomar kastat på ditt target.
Det är därför mycket viktigt att se till att hålla dessa uppe, och att fylla på om de tar slut.
Det finns även 2 skills som har lång cooldown, och dessa är Dancing Rune Weapon & Gargoyle.
Dock är dessa inte med i den specc jag använder, och kommer därför inte gå igenom dessa något närmare.
Specc
Det finns tre stycken talentträd att välja med som DK, Blood – Frost – Unholy.
Enligt min personliga åsikt så är det Blood / Unholy som är bäst gjorda för DPS,
och Frost är en grym Tank-specc.
För att titta närmare på den specc jag kör själv, så finns den här:
http://talent.mmo-champion.com/?deathkn ... JOe3,10192
Blood-speccen fokuserar på 2handsvapen , healing & slag.
Ett utmärkt leveling-träd, då du får ut mycket skada och även healing.
Anses vara det bästa single-target trädet.
Unholy-speccen fokuserar på spells, summon & diseases och massiv AoE.
Är nog det träd som levererar mest skada, och tillåter ett permanent ghoul-pet.
Kan köra dual-wield eller 2 handsvapen.
De fyra grundpunkterna i denna specc är:
1.Kasta sjukdom på ditt target ( Plague Strike / Icy Touch )
2.Gör DPS (Heart Strike / Blood Strike )
3.När dina sjukdomar är påväg att gå ut, gör Obliterate.
4.Dumpa Runic Power med t.ex Death Coil
Skills
Här går jag igenom några skills lite snabbt, och kommer fylla på dessa efter hand.
Blood Presence är en racial skill för just DK's, och ger ökning på 15% på all skada du gör,
och ger dig även 4% healing av all skada du gör. ( Exempel: Du gör 5000 i skada, får du 200 i HP )
Så en DK som börjar tappa liv skall inte springa ur fighten, tvärtom, slå mer.
Heroic Presence ( endast Dranei ) ger 1% mer i hitrate ( spells & melee ) för dig och alla i ditt party inom 30 yards.
Death Coil ger 664.5 i healing om kastad mot ett friendly target ( endast undead )
Death Strike gör riktigt bra med skada, och healar dig dessutom 5% av ditt max HP per sjukdom du har på ditt target. ( Exempel: Du har 20 000 i max HP, och du har två sjukdomar på ditt target ( Plague Strike / Icy Touch ), detta healar dig då med 2000 HP )
Rune Tap ger dig 10% av din max HP
Mark of Blood ger 4% heal av max HP, varje gång ditt target gör skada på dig
Veteran of the Third War ger 6% av din totala Strenght, 3% av din totala Stamina, och ökar din expertise med 6 poäng
Stats
Det viktigaste att först uppnå som DPS är sin Hit Cap.
Hit Cappen för Melee DK ligger på 8% ( 262,32HR ),
Death Coil & Icy Touch räknas som spells, och där ligger hit cappen på 17% ( 445.91HR )
I mitt fall som Dranei så får jag 1% extra, så jag ”kan” egentligen ligga på 7% fast ändå nå upp till
min hit cap för Melee. Men då Spell Hit Cap ligger på 17% ( 445,91HR ) och jag använder de 2 spellsen ofta, så ligger jag just nu på 8,06% ( 264HR ). Med min Heroic Presence ger det mig alltså 9,06%.
I en vanlig raid-miljö med raid-buffar o.s.v så brukar det sluta på ungefär 288.53HR för att träffa även Spell Cap. Men det beror såklart på vad man har för buffar o.s.v.
Efter din Hit Cap är nådd, så ska du satsa på Strenght.
Strenght ger attack power, som alltså ökar skadan du gör mot ditt target.
Det finns inget tak för hur mycket Strenght du ska ha,
utan det får du själv väga av vad du tycker själv tycker känns lämpligt.
1 Strenght = 2 Attack Power. Detta kan vara värt att veta när man räknar på gems senare.
En till Cap som är ganska viktig att nå är ( tro det eller ej ) expertise.
Jag har ofta fått rådet att inte prioritera min Expertise,
men efter att man läst på och tittat runt lite, så spelar den faktiskt en hel del roll.
Det din Expertise ger, är att den minskar chansen att ditt target kan undvika dina slag ( dodge / parry ).
Det är som sagt inget att prioritera över strenght, men ändå en viktig poäng att ta upp.
Expertise cappen ligger på 20 Expertise Skills ( 164 ER ) för blood-speccade,
och 21 Expertise Skills ( 172.2 ER ) för Frost/Unholy.
Tillsammans med Veteran of the Third War som bloodspecc, får man då 26 Expertise Skills.
Detta genererar till en 6,5% reducerad chans att ditt target kan undvika din attack.
Där efter är det CSR för hela slanten (Critical Strike Rating).
Det som ligger lägst på prioriteringslistan som DK är Haste & Armor Penetration.
Detta ger i slutändan följande prioriteringar:
Hit Rating (8%) > Strenght > Expertise (26) > Critical Strike > Attack Power > Haste > Armor Penetration
När det gäller prioriteringar på ditt vapen så ser det ut som följer:
Hit Rating > Strenght > Attack Power > Critical Strike > Expertise
En till Cap som kan vara bra att veta är Defense Cap.
Den är inte livsviktig att nå som DPS, men kan ändå vara bra att veta om.
För att vara defense-cappad ( Omöjligt att bli crittad av en boss LVL 80 ) är 540.
Förklaring vad saker och ting ger:
Strenght = Attack Power & Parry
AttackPower = Skada
Stamina = Liv
Hit = Minskar chansen att du missar dina slag
Critical Strike = Ökar chansen att slå en ”critical hit” på din fiende
Expertise = Minskar chansen att din fiende kan undvika (dodge / parry) din attack
Defense = Minskar chansen att din fiende kan slå en critical hit på dig
Dodge = Ökar chansen att du kan dodga en attack
Parry = Ökar chansen att du kan parry en attack, och få en speed-ökning inför nästa attack
Gems
Detta förutsätter att du nått din Hit Cap. Om du ej gjort detta, skall några stenar bytas mot Hit-stenar.
Röda Bold Cardinal Ruby ( +20 Strenght )
( Finns även +40 Attack Power, men då 20 Strenght = 40 Attack Power, och Strenght även ger lite extra parry, så är det bättre att ta +20 Strenght även om Parry inte ger oss någon större fördel )
Gula Smooth King's Amber ( +20 Critical Strike Rating )
Blåa Finns ingen bra blå sten för DK's om man inte är tank, utan här skulle jag rekommendera att köra en grön eller lila sten.
( Jagged Eye of Zul som ger +10 Critical Strike & +15 Stamina // Sovereign Dreadstone som ger +10 Strenght & +15 Stamina // Guardian's Dreadstone som ger +10 Expertise Rating & +15 Stamina )
Meta Chaotic Skyflare Diamond ( +21 Critical Strike & 3% Increased Critical Damage ) Kräver 2 blue gems i din gear.
Enchants
Huvud: Arcanum of Torment ( +50 AttackPower – +20 Critical Strike Rating ) ( Revered med Ebon Hold )
Axlar: Greater Inscription of the Axe ( +40 AttackPower – +15 Critical Strike Rating ) ( Exalted med Sons of Hodir )
Bröst: Powerful Stats ( All Stats +10 )
Bälte: Belt Buckle
Byxor: Ice Scale Legarmor ( +75 Attack Power – +22 Critical Strike Rating )
Skor: Icewalker ( +12 Critical Strike Rating – +12 Hit Rating )
Underarmar: Expertise ( +15 Expertise Rating ) // Greater Assault ( +50 Attack Power )
Handskar: Crusher ( +44 Attack Power )
Rygg: Major Agility ( +22 Agility )
Vapen: Rune of the Fallen Crusader ( 3% Heal – Inc Strenght 15% i 15 sec )
Med detta lämnar jag denna guide för kritik, lite ris & ros helt enkelt.
Säkert har jag missat en hel del, men då får ni skrika, det gör ni annars när jag kommer med mina frågor haha